maandag 6 februari 2012
Voorleessucces
woensdag 1 februari 2012
De tien grootste gelukzaligheden van kinderboekenschrijvers en illustratoren
Op het weblog van Marcel van Driel staat een top tien van ergernissen van kinderboekenschrijvers die lees je hier; http://stoerboek.nl/. Erg leuk en heel herkenbaar! Maar wij zijn soms ook de best zeurende beroepsgroep van Nederland dus daarom hier ook eens een top tien van de gelukzaligheden van het kinderboeken schrijven en illustreren.
1. Je kunt thuis werken.
2. Je hoeft nooit op tijd op je werk te zijn.
3. Om die zelfde reden als 2 hoeft je haar dus nooit geföhnd, je lippen niet gestift, je overhemden niet gestreken te zijn enzovoort.
4. Om die reden hierboven heb je veel meer tijd over om te werken!
5. Je kunt uit het raam staren en toch aan het werk zijn.
6. Je kunt naar de dierentuin gaan en toch aan het werk zijn.
7. Je kunt een boek lezen en aan het werk zijn.
8. Je kunt iemand waar je de pest aan hebt een rol geven in je boek en als illustrator kun je de gehate persoon zelfs tekenen als een neushoorn die de waterpokken heeft, geen haan die er naar kraait.
9. Je kunt oneindig veel boeken kopen en afschrijven als vakliteratuur.
10. Je hebt collega's met het beste gevoel voor humor van de hele wereld.
1. Je kunt thuis werken.
2. Je hoeft nooit op tijd op je werk te zijn.
3. Om die zelfde reden als 2 hoeft je haar dus nooit geföhnd, je lippen niet gestift, je overhemden niet gestreken te zijn enzovoort.
4. Om die reden hierboven heb je veel meer tijd over om te werken!
5. Je kunt uit het raam staren en toch aan het werk zijn.
6. Je kunt naar de dierentuin gaan en toch aan het werk zijn.
7. Je kunt een boek lezen en aan het werk zijn.
8. Je kunt iemand waar je de pest aan hebt een rol geven in je boek en als illustrator kun je de gehate persoon zelfs tekenen als een neushoorn die de waterpokken heeft, geen haan die er naar kraait.
9. Je kunt oneindig veel boeken kopen en afschrijven als vakliteratuur.
10. Je hebt collega's met het beste gevoel voor humor van de hele wereld.
dinsdag 31 januari 2012
Drang of discipline?
Iets wat me al tijden bezig houdt is de vraag wanneer een mens nou op zijn productiefst is. Zijn mensen met kinderen productiever of ben je zonder kinderen veel productiever? Met subsidie of zonder subsidie? In de stad of op het platteland? In de kou of in de warmte van de zomer? Ik zal het nooit weten want het valt immers niet te meten.
Spinvis vertelde in een heel mooi Volkskrant interview het volgende (ik kan het interview niet terug vinden dus even in mijn woorden..) dat sinds hij kinderen had de tijd die hij had door een trechter moest. Hij had minder tijd maar gebruikte die tijd veel beter dan voorheen. Dat was heel herkenbaar. Soms denk ik wel eens dat kinderen krijgen zelfs nog productiever maakt. En in een saai dorp wonen ook. Het heeft toch allemaal met drang of discipline te maken, de drang om iets te moeten maken. Soms heb ik die drang met 39 graden koorts en soms helemaal niet. Het komt en gaat wanneer het wil met of zonder kinderen, in een saai dorp of in de stad met weinig of veel deadlines...
Spinvis vertelde in een heel mooi Volkskrant interview het volgende (ik kan het interview niet terug vinden dus even in mijn woorden..) dat sinds hij kinderen had de tijd die hij had door een trechter moest. Hij had minder tijd maar gebruikte die tijd veel beter dan voorheen. Dat was heel herkenbaar. Soms denk ik wel eens dat kinderen krijgen zelfs nog productiever maakt. En in een saai dorp wonen ook. Het heeft toch allemaal met drang of discipline te maken, de drang om iets te moeten maken. Soms heb ik die drang met 39 graden koorts en soms helemaal niet. Het komt en gaat wanneer het wil met of zonder kinderen, in een saai dorp of in de stad met weinig of veel deadlines...
woensdag 25 januari 2012
Gedichtendag
In opdracht van Leesplein schreef Frank Adam een gedichtendag-gedicht. Het verschijnt met een prent van mij op http://www.leesplein.nl/ KB_plein.php?id=8223
zondag 22 januari 2012
Als de bomen straks gaan rijden was op tv bij Ketnet! Klik op deze link om het filmpje te zien en om te zien hoe je het boek kunt winnen...
http://www.ketnet.be/content/win-een-boek
dinsdag 27 december 2011
Leesplein leestip
Mooie leestip op Leesplein van Wat hoort konijn?!
http://www.leesplein.nl/PB_plein.php?hm=1&sm=2&id=4771
maandag 12 december 2011
GRRRR
Eindelijk kon ik dan beginnen aan mijn nieuwe prentenboek waar ik erg naar uitkeek. De hoofdpersoon in dit verhaal is een kleine grommende leeuw. En ik zit nu al twee weken grommend te tekenen. Gelukkig zit ik hier alleen te werken want het is vast een heel raar gezicht. Het heeft met inleven te maken, wanneer ik lieve gezichten teken kijk ik op mijn allerliefst. Maar grommen is best moeilijk om te tekenen merk ik vandaar dat ik nu zoveel grom. Dus mocht u mij toch ineens zien grommen op straat zomaar ineens dan ben ik dus aan het werk dat u het weet.
Abonneren op:
Posts (Atom)


