vrijdag 23 mei 2014

China




















Zo gaat 'Nog 100 nachtjes slapen' er uit zien in het Chinees.

donderdag 22 mei 2014

Bewijsstuk A


Eergister ging ik mijn pakket met illustraties ophalen in 's-Hertogenbosch bij W. die had het meegenomen van de uitgeverij door CODE GEEL naar huis. Eigenlijk spraken we af op het station zodat ik mijn illustraties veilig mee naar huis zou kunnen nemen. Maar de treinen deden het niet want het was dus code geel of was het oranje? Nou goed, de reden waarom we zo mysterieus afspraken op het station voor een pakket illustraties (van mijn nieuwste boek in de maak) was dat er 4 verdachte gaten in mijn pakket zaten bij aankomst op de uitgeverij... Die wilde ik nog wel even bestuderen (ik wilde ook nog iets veranderen aan mijn illustraties maar dit terzijde).
En wat bleek, die gaten in mijn pakket zijn bij nadere bestudering 4 bijtgaten. Laat de kleine Tyrannosaurus rex uit 'Wat is dat?' pas net tanden hebben gekregen... hij heeft er al 4! Evenzoveel  als er gaten in mijn pakket zitten. En als jullie het niet willen geloven hierboven een foto van bewijsstuk A; het pakket. Helaas zitten er ook gaten in mijn illustraties.

donderdag 17 april 2014

Wat is dat?




















Er is een leeftijd waarop kinderen de hele dag door 'Wat is dat?' zeggen bij alles wat ze zien. Het zoontje van vriendin Y. had dat geloof ik 2 jaar geleden. Bij alles 'Wat is dat?' Ik weet nog dat ik toen al dacht goh dat is leuk voor een prentenboek, en ik parkeerde het idee ergens in een achterkamertje in mijn hoofd. Vorig jaar ergens had mijn peuter haar 'Wat is dat?' periode. Ik zat met haar op de fiets toen ze het weer vroeg en wees naar een dakgoot. Dus zei ik dakgoot? Nee dat bedoelde ze niet. Dakpannen? Neehee dat bedoelde ze ook niet. Dak? Neehee nu raakte ze geïrriteerd dat ik zo dom was dat ik haar niet meteen begreep. Die met die met water! Regenpijp? Ja dat was het juiste antwoord. Pfoeh. Zo dus. Met dat in het achterkamertje erbij had ik een idee voor een nieuw prentenboek.

Voel u als (voor)lezer niet aangesproken dat de moeders altijd de sukkels zijn in mijn prentenboeken, dat deel is helemaal autobiografisch.

Wat is dat? verschijnt in augustus.

dinsdag 15 april 2014

Kinderboekwinkeldag 23 april


Wat ooit begon als een ideetje op facebook is nu echt;

Kinderboekenschrijvers geven een cadeau-bezoek 
23 april 2014, eerste editie Kinderboekwinkeldag!

Na de zware jaren van de crisis, waarin het boekenvak veel voor de kiezen kreeg, hebben kinderboekenschrijvers nu de handen ineen geslagen voor een positief gebaar. Op 23 april brengen maar liefst zestig auteurs een cadeau-bezoek aan maar liefst dertig kinderboekwinkels. Onder meer Jacques Vriens, Tjibbe Veldkamp, Marjolein Hof en Arend van Dam zijn van de partij.

Met het doel hun dankbaarheid te tonen, is de Kinderboekwinkeldag in het leven geroepen. Ver van de Kinderboekenweek, die in oktober valt, is het cadeau geplaatst.

Ook Kinderboekwinkel Nooitgenoeg (Stoofstraat 22, 's-Hertogenbosch) doet hier graag aan mee en is blij met het aanstaande bezoek! Op bezoek komen: kinderboekenschrijver: Annemarie Bon en kinderboekenschrijvers/illustratoren: Milja Praagman en Catharine Valckx!!! 
Zij zullen gezellig voorlezen en vertellen over eigen werk. Alle kinderen zijn hierbij meer dan welkom vanaf 4 uur.



De Kinderboekwinkeldag wordt georganiseerd door de drie kinder- en jeugdboekenschrijvers Milja Praagman, Marcel van Driel en Nanda Roep. Zij hebben maar liefs zestig collega's gemobiliseerd, die samen een bezoek brengen aan bijna dertig winkels over het hele land.

De Kinderboekenwinkeldag wordt gesteund door Stichting Lezen.


De hele lijst voor wie en waar in welke Kinderboekwinkel is die dag staat op; http://www.ikvindlezenleuk.nl/


vrijdag 11 april 2014

Babba Baby




















Gister kwam er met de post dit vooruitexemplaar van Babba baby dat ik samen maakte met Betty Sluyzer. Het zit straks in het boekstart koffertje wat je gratis krijgt als je je kind lid maakt van de bibliotheek. Het is heel mooi geworden met een flapje voor en een knisperpagina op het eind.
Mijn kleinste, dunste en zachtste boekje tot nu toe.

donderdag 10 april 2014

Bologna; Beatrice Alemagna














Als laatste nog een stukje over Beatrice Alemagna en dan hou ik op over Bologna. Van haar kocht ik twee boeken. Een beeldschoon klein prentenboek (ik hoop dat het nog in het Nederlands zal verschijnen) een erg mooi en lief verhaal over een baby die op reis gaat. Op reis naar bed. Dat is als er staat wat ik denk. Wat ik zo in haar werk waardeer is de enorme vrijheid in beeld en gebruikte techniek. Alles kan!
Bij de Eenhoorn verscheen in 2010 Een kind wat is dat? Ook al zo mooi.

Dit is haar website; http://www.beatricealemagna.com/

En zie ook; http://thetopsyturvybook.tumblr.com/