dinsdag 26 mei 2015

'Oei! een vlek' inspiratiebronnen





















Het is een goede gewoonte aan het worden dat ik een stukje schrijf over hoe dat boek er nu gekomen is. Hier een stukje over de onstaansgeschiedenis van 'Oei, een vlek!' Eigenlijk zegt deze foto al genoeg. Niet zo lang geleden als op deze foto, maar een keer na het eten dat mijn jongste naar haar trui keek waar ze net een enorme vlek op had gemaakt en dat ook uitsprak met verwondering 'hé een vlek!' Dat zijn van die momenten dat er bij mij een vonkje overspringt naar het laatje nieuwe ideeën in mijn hoofd. Al liet het verhaal zich ongeveer net zo moeilijk schrijven als dat je een fluoriserende roze vlek uit een witte trui krijgt. Ik had het al een paar keer bijna opgegeven. Maar ik wilde echt al heel lang een prentenboek maken over vlekken. En ik heb een aan ongeloof grenzende bewondering voor mensen in witte kleren. En twee dochters die net als ik al onder de vlekken kunnen zitten bij het eten van zoiets kleins als een dropje. Het is gelukt 'Oei! een vlek' is naar de drukker en de vlek wordt knallend roze!

Verschijningsdatum van 'Oei! een vlek' is 17 juni!

zaterdag 9 mei 2015

Beterschap nieuwe besprekingen

Nog twee mooie besprekingen van Beterschap.
De eerste is van NBD Biblion;

Muis is op zoek naar Varken, die altijd overal rond loopt maar nu nergens te vinden is. Muis zoekt op allerlei plekken en vindt Varken uiteindelijk met roodgloeiende wangen in bed. Hij is ziek! Gelukkig komen veel van zijn vrienden langs om hem goed te verzorgen. Als Varken beter is, moet hij ineens op zoek naar Muis. Wat is er aan de hand? De fijnzinnige tekeningen in dit prentenboek, steeds over twee pagina’s, zorgen voor een fantastische sfeer. Muis is klein maar schattig. De wereld om Muis heen is veel groter. De tekeningen zijn soms minimaal neergezet. Als varken in bed ligt, is er alleen een raam getekend (met een geheel witte achtergrond), waar je Varken achter ziet liggen. In de tekst zijn af en toe uitroepen rood van kleur, terwijl de rest van de tekst gewoon in het zwart is afgedrukt. Dit maakt de tekst levendiger. Over Muis en Varken verschenen eerder 'Voor jou' en 'vergeet mij nietje'*. Dit heerlijke boek voor peuters en kleuters over ziek zijn, vriendschap en beter worden, is aan te bevelen voor kinderen vanaf ca. 2 jaar.

En nog een op; www.pluizuit.be

dinsdag 21 april 2015

De nationale voorleesdagen 2016!















www.nationalevoorleesdagen.nl

Tadaa de prentenboek Top 10 voor 2016 is bekend!
Wat een fijne verassing dat 'Vergeet mij nietje' in de top tien staat.

maandag 20 april 2015

'Voor kleuters en andere lieve mensen'.




















Uit De Bond van vorige week.
En op kinderboekenpraatjes.nl nog zo'n fijne recensie (klik op de link om te lezen).

donderdag 9 april 2015

Winkel






















Mijn zoon August verzint steeds nieuwe dingen voor mijn website. Sinds kort staat er een klein winkeltje op daar komen binnenkort nog enkele boeken bij die in de winkel niet meer te verkrijgen zijn maar nog wel bij mij. En nog meer kaarten e.d.

Gisteren toverde hij weer iets nieuws, deze kat volgt met zijn ogen de cursor;
http://miljapraagman.nl/pages/shop2.html

Goed he! Wil je ook iets door hem laten maken, een trailer een website enz. mail hem dan;
augustvandeven@gmail.com

vrijdag 27 maart 2015

Beterschap












Bijna altijd schrijf ik wel een stukje op mijn blog over hoe dat nieuwe prentenboek er gekomen is. Wat de aanleiding was. Maar bij Beterschap is dat wat ingewikkelder merk ik. Voor het persbericht vroegen ze me toch op te schrijven hoe dat nu was ontstaan.
Dus ontkwam ik er niet aan er iets over te schrijven. Precies weet ik het niet het was er ineens.
Net zoals je ook ineens ziek kunt worden. Ik heb het een paar keer meegemaakt dat zo'n ziekte ineens je leven overneemt. Die ander uitschakelt waar je zo van houd. Daar gaat het boek over.
En toen ik eens overbezorgd met mijn zieke kleintje bij de huisartsenpost kwam en er niets alarmerends aan de hand bleek zei de dokter 'zorg maar heel goed voor haar, veel liefde dat werkt het best'. Het zou toch mooi zijn als dat voor iedereen op recept verkrijgbaar was.