maandag 18 augustus 2014

Zomer in Brooklyn NYC


Deze zomer was ik vijf weken in New York. Vreemde plaats misschien om met drie kinderen op vakantie te gaan, maar het was niet zo maar een vakantie. Mijn man ging 1 juli al om daar een half jaar te gaan werken als artist in rescidence. Dus bedachten we dat wij in ieder geval de zomer zouden meegaan om hem niet zo heel lang te hoeven missen. Het fijnste van alles was dat het er altijd mooi weer was. Een zielig zacht buitje niet meegerekend maar zelfs dat was fijn voor de verkoeling. En dat we ons nooit hoefden te vervelen. We maakten een hele lange lijst van alles wat we wilden doen in die vijf weken en bijna alles streepten we af. Maar toen het einde in zicht kwam bedachten nog weer dingen die we nog wel hadden willen zien. En nog heel veel waar we nog wel eens naar toe wilden.

Op mijn blog komende tijd wat stukjes over onze belevenissen in New York.

En zie ook Leopold van de Ven (mijn man) zijn blog;
http://lvdven.blogspot.nl/


Tadaa!

THE DARK / Het donker prentenboektip




















Een leestip die nog moet uitkomen maar ik ben hier zo enthousiast over; 'The Dark' van Lemony Snicket. Het komt dit najaar uit bij Gottmer in een vertaling van Edward van de Vendel. Ik kocht het in New York, en las het al meerdere keren voor in een soort van snelle improvisatie vertaling (ik ben nu dus extra benieuwd naar de vertaling). Mijn kleinste is al fan. Het is een boek wat je elk kind zou wensen, tenminste er van uitgaande dat alle kinderen bang zijn van het donker. Zelf was ik als kind héél bang van het donker en ben dat eigenlijk nog steeds. Maar dit boek helpt wel wat. Het heeft alles in zich om een klassieker te worden, een goede vondst, prachtige illustraties en echt een verhaal waarvan je bij lezen denkt dat het eigenlijk al bestaat.

Jon klassen won laatst een zilveren palet voor het geweldige 'Deze hoed is niet van mij'.

Zie deze link voor de trailer van het boek;

woensdag 13 augustus 2014

Mama, wat is dat? is uit!



Mama Krokodil gaat boodschappen doen. En Tip mag mee.
Onderweg vraagt hij telkens; 'Mama, wat is dat?'
Maar mama kijkt alleen maar bezorgd op haar boodschappenlijstje, bang dat ze iets vergeet. Pas als ze in de bloemenwinkel zijn, kijkt mama echt goed om zich heen. En... krijgt de schrik van haar leven!
'WAAH...WAHAA....WAT is dat? vraagt mama aan Tip?

vrijdag 1 augustus 2014

Stukje stoep



We kunnen rechts en we kunnen links, beiden kanten hebben een metro waarmee we verder komen. Als we links gaan komen we langs deze tegel. Of is het eerder een betonscherf? Mijn man legde die voor de grap terug een van de eerste keren. En nu wordt het een ding, vandaag lag hij er weer uit. Dus legden wij hem terug toen we naar de metro liepen. En gokten we op dat hij er nog zou liggen. Want hoeveel mensen liepen daar nou eigenlijk? Maar toen we terugliepen was de tegel er toch weer uit gefloept. En legden wij hem weer terug, nu al benieuwd of hij er morgenvroeg nog ligt als een puzzelstukje mooi op zijn plaats of weerbarstig weg van de stoep.

woensdag 23 juli 2014

New York Times

Bij het appartement waar we logeren in Brooklyn kregen we nog steeds de New York Times bezorgd. De bewoonster had de krant al stop gezet maar elke dag kwam hij toch nog. Een krant met een erg mooi formaat en zonder schreeuwerige koppen. Zaterdag kregen we geen krant. Net nu we gewend waren geraakt aan de New York Times. Op de hoek van de straat kocht ik hem alsnog. Terug lopend naar ons tijdelijke thuis zag ik de afschuwelijke foto voorop, die nu dagen later nog op mijn netvlies staat. Ik dacht dat ik heimwee had maar het is rouw.

vrijdag 11 juli 2014

Mama wat is dat? in Denemarken





















Goed nieuws; Mama wat is dat? zal tegelijkertijd ook in Denemarken verschijnen.
Half augustus dus in Nederland en Denemarken!