vrijdag 2 maart 2012

Piet Smeerpoets ofwel Der Struwelpeter


Ik kan me niet echt herinneren dat wij vroeger thuis prentenboeken hadden, wat niet zo veel wil zeggen want ik kan me sowieso weinig herinneren van toen ik 4 jaar oud was. Maar er was een boek wat we wel hadden. Of wat ik me nog wel kan herinneren. Bij de kringloopwinkel zag ik het boek staan; Piet Smeerpoets van Heinrich Hoffman. Meteen gekocht en het is gruwelijk. Vrolijke verhalen met leuke plaatjes staat er als ondertitel.
Gister ontving ik het prachtige Children's Picturebooks The art of visual storytelling van Martin Salisbury en Morag Styles. En wie staat daar op een van de eerste pagina's Piet Smeerpoets!
Blijkbaar was het een van de eerste prentenboeken die verscheen begin 1900, en nee zo oud ben ik niet wij hadden thuis vast een nieuwe niet herziene druk.

Met dank aan Henny Lammers voor onderstaande link waar je digitaal in het originele boek kunt bladeren.

http://www.kb.nl/bladerboek/aardigprentenboek/index.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten