donderdag 6 oktober 2016

Mini-interview met Tjibbe Veldkamp over De lekker lange agent




















Hoera er is weer een nieuw prentenboek van Tjibbe Veldkamp! Speciaal voor de kinderboekenweek een mini-interview met Tjibbe. En ook nog een antwoord van Alice Hoogstad op Tjibbe's vraag!


Verschilt de samenwerking met een onbekende illustrator zoals Gustav Dejert van die met een illustrator met wie je vaker werkt, zoals Kees de Boer?
Gustav en ik hebben elkaar nog nooit gesproken! Is dat niet raar? Met Kees maak ik geen boek zonder dat we een keer samen pizza eten. Toch was het maakproces bij De lekker lange agent in wezen niet anders dan ik gewend ben. Het voornaamste verschil was dat ik met Gustav mailde en met Kees praat.

Geef je illustratoren vrijheid of beschrijf je wat je voor je ziet?
Vrijheid! Ik probeer illustratoren maximale vrijheid te geven. Dat is lastig, want eigenlijk wil ik me overal mee bemoeien, maar ik hou me in. (Toch? Tekenaars? Dat gaat toch best goed?) Dat is fijner voor de tekenaars en beter voor het boek. Ik probeer illustratoren een verhaal te geven dat er om schreeuwt getekend te worden. En om ze dan niet te vertellen hoe ze dat moeten doen.

Alice Hoogstad's antwoord op Tjibbe's vraag; Geef je illustratoren vrijheid of beschrijf je wat je voor je ziet. Tjibbe geeft absoluut veel vrijheid. Bij de tekst van KOM UIT DIE KRAAN stonden een paar leuke suggesties die ik bijna allemaal heb uitgevoerd. Soms zijn suggesties bij teksten van een auteur beperkend, maar in dit geval vond ik het erg leuk en was het juist een uitdaging om het voor elkaar te krijgen.

Hoe kom je aan ideeën?
Ik sluit me op in een lege ruimte met witte muren. Dat werkt altijd! Nou ja... uiteindelijk dan…

Verschilt dat met het krijgen van een idee voor een jeugdroman?
Ik geloof het niet, nee. Verschil is wel dat als je een idee voor een jeugdroman hebt, je dat hele boek nog moet schrijven. Terwijl je met een idee voor een prentenboek je eigenlijk al klaar bent! Lekker makkelijk!

Voor meer van Gustav Dejert werk zie zijn blog; http://gustavdejert.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten